Положення про внутрішню систему забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти
Положення
про внутрішню систему забезпечення якості освіти
у закладі загальної середньої освіти
І. Загальні положення
-
Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти у ГАЇ-Дітковецькому закладі загальної середньої освіти І-ІІ ступенів з дошкільним підрозділом Бродівської міської ради Львівської області (далі – Положення) розроблено відповідно до вимог частини третьої статті 41 Закону України «Про освіту», Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року та інших нормативних документів.
-
Поло́ження – локально-правовий акт ЗЗСО, що визначає основні правила, підходи формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти (далі -ВСЗЯО), узгоджує політику, процедури формування ВСЗЯО у Гаї-Дітковецькому ЗЗСО І-ІІ ступенів.
-
Метою функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у Гаї-Дітковецькому ЗЗСО І-ІІ ступенів є забезпечення вимог, що обумовлені законодавчими, іншими нормативно-правовими актами та стейкхолдерами щодо якості надання освітніх послуг, шляхом створення системи моніторингу якості освітнього процесу на всіх етапах його реалізації для своєчасного виявлення причин виникнення відхилень фактичних показників від нормативних або бажаних, прийняття на цій основі виважених управлінських рішень і здійснення відповідних коригувальних процедур згідно з діючими на цей час стандартами загальної середньої освіти.
-
Положення розроблене робочою групою, схвалене педагогічною радою Гаї-Дітковецького ЗЗСО І-ІІ ступенів (Протокол №8 від 12 січня 2022 року) та затверджується наказом директора.
-
Відповідальним за виконання ВСЗЯО є директор ЗЗСО (ст. 26 ЗУ «Про освіту»).
-
Зміни та доповнення до цього Положення затверджуються рішенням педагогічної ради та вводяться в дію наказом директора.
-
Внутрішня система забезпечення якості освіти в ЗЗСО включає:
-
стратегію та процедури (політика, планування) забезпечення якості освіти;
-
оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання:
-
здобувачів освіти;
-
педагогічної діяльності педагогічних працівників;
-
управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти;
-
забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти;
-
створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;
-
системита механізмзабезпечення академічної доброчесності.
ІІ. Стратегія (політика) та процедури забезпечення якості освіти
2.1. ВСЗЯО у ЗЗСО передбачає здійснення таких процедур і заходів:
-
удосконалення системи стратегічного планування закладу освіти на основі системного, дієвого, послідовного підходів, яке забезпечує реалізацію державної, регіональної політики у сфері загальної середньої освіти та розвиток заходу, підвищення якості освіти;
-
удосконалення планування освітньої діяльності;
-
підвищення якості знань здобувачів освіти;
-
посилення кадрового потенціалу закладу освіти та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
-
забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу та підтримки здобувачів освіти;
-
розвиток інформаційних систем з метою підвищення ефективності управління освітнім процесом;
-
забезпечення публічності інформації про діяльність закладу;
-
створення системи запобігання та виявлення академічної недоброчесності в діяльності педагогічних працівників та здобувачів освіти.
2. 2. Політика забезпечення якості освіти в Гаї-Дітковецькому ЗЗСО І-ІІ ступенів ґрунтується на таких принципах:
-
орієнтація діяльності закладу на реалізацію місії діяльності закладу, регіональних політик у сфері освіти та суспільства в цілому;
-
безперервне удосконалення всіх процедур і процесів освітньої діяльності в напрямку поліпшення їх якості;
-
постійна участь усіх учасників освітнього процесу в вирішенні проблем поліпшення якості освіти;
-
побудова дієвої системи управління якістю освіти в закладі;
-
створення системи мотивації та поліпшення якості освіти в закладі для всіх учасників освітнього процесу;
-
використання сучасних технологій освіти;
-
створення ефективної системи моніторингу якості освіти;
-
створення ІТ-підтримки управління якістю освіти;
-
науковий підхід, як пріоритетна складова всіх процесів забезпечення якості освіти.
-
2.3. Механізм функціонування системи забезпечення якості освіти у Гаї-Дітковецькому ЗЗСО І-ІІ ступенів включає послідовну підготовку та практичну реалізацію таких етапів управління:
-
самооцінка та планування (аналіз сучасного стану освітньої діяльності та освітнього процесу; визначення сильних сторін і проблем у розвитку;
-
визначення пріоритетних цілей та розробка планів їх реалізації);
-
організація(переформатування/створення організаційної структури для досягнення поставлених цілей; визначення, розподіл та розмежування повноважень із метою координування та взаємодії у процесі виконання завдань);
-
контроль (розробка процедур вимірювання та зіставлення отриманих результатів зі стандартами);
-
коригування (визначення та реалізація необхідних дій та заходів, націлених на стимулювання процесу досягнення максимальної відповідності стандартам).
2.3.1. Одним з напрямків управління якістю освіти є єдиний, безперервний, гнучкий, системний підхід до планування роботи закладу, до якого залучаються усі учасників освітнього процесу. Планування роботи школи містить обґрунтовані завдання, зміст, методи, форми і засоби; реальні і оптимальні заходи які можна виконати і які забезпечують рівномірний ритм та розвиток закладу. Систему планів роботи школи складають (див. таблицю 1):
Таблиця 1
№ |
Види планування мета |
Зміст планування |
Форма планування |
Термін планування |
Моніторинг виконання |
1. |
Програма розвитку школи Визначає довготривалу стратегію розвитку закладу |
|
Проектно-цільовий |
На 5 років |
Комплексний (березень-червень останнього року планування) Щорічний, проміжний (відповідно річного плану) |
2. |
Освітня програма закладу Єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих для досягнення визначених результатів навчання. |
-Загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення які натепер подані в рамках навчальних планів. -Навчальні програми, за якими навчаються учні. -Форми організації освітнього процесу. - Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за Типовою освітньою програмою. -Підходи до оцінювання здобувачів освіти, загальні критерії оцінювання. - Підходи до викладання окремих предметів. - Навчальний план закладу освіти. |
Наскрізна, створена на основі типових освітніх програм |
На навчальний рік |
Шорічно, грудень, травень |
3. |
Річний план роботи Визначає короткотривалу стратегію розвитку |
|
Текстовий, графічний календарний |
На навчальний рік |
Шорічно, травень-червень Протягом року відповідно плану |
4. |
Планування підвищення кваліфікації педагогічних працівників на рік |
1.Орієнтовний план підвищення кваліфікації на наступний календарний рік. 2. План підвищення кваліфікації на календарний рік |
Відповідно вимог Порядку підвищення кваліфікації |
До 25 грудня Щорічно Січень, |
Щорічно, грудень |
5. |
Календарно-тематичне планування учителів |
- Розробляється на кожний клас відповідно до навчальної програми й вимог Державного освітнього стандарту (мінімуму змісту освіти). - Містить очікувані результати навчання учнів (за компетентнісним підходом), та реалізацію наскрізних змістовних ліній. |
Форму визначає учитель |
Щорічно, до 30 серпня |
Вересень Грудень, травень |
2.4. З метою регулювання окремих напрямків функціонування Гаї-Дітковецького ЗЗСО І-ІІ ступенів, створюються, затверджуються колегіальними органами та органами шкільного самоврядування відповідно повноважень, окремі шкільні положення (локально-правові акти), які визначають правила та процедури ВСЗЯО (див. таблицю 2):
Таблиця 2
№ |
Назва документа |
Рішення педради, наказ |
Нормативний документ |
|
Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до школи |
Наказ МОН № 367 від 16.04.2018 року «Про затвердження Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти» |
|
|
Положення про визнання результатів самоосвіти як підвищення кваліфікації |
Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (Постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800, від 27 грудня 2019 р. № 1133) |
|
|
Правила внутрішнього трудового розпорядку |
Відповідно до ст. 142 КЗпП |
|
|
Правила поведінки учнів |
ЗУ «Про освіту», ЗУ «Про загальну середню освіту |
|
|
Положення про учнівське самоврядування |
ЗУ «Про освіту», ЗУ «Про загальну середню освіту» |
|
|
Положення про проведення конкурсного відбору при заміщенні вакантних посад педагогічних працівників та укладення з ними трудових договорів (контрактів) |
ЗУ «Про освіту», ЗУ «Про загальну середню освіту КЗпП |
|
|
Положення про академічну доброчесність учасників ОП |
ЗУ «Про освіту», ЗУ «Про загальну середню освіту |
2.5. Заклад дотримується принципу прозорості та інформаційної відкритості (Стаття 30 ЗУ "Про освіту") та оприлюднює таку інформацію (див. таблицю 3):
Таблиця 3
Зміст інформації |
Терміни оновлення |
Статут закладу освіти |
До внесення змін |
Структура та органи управління закладу освіти; інформація про керівників, їх графік роботи, дні прийому громадян, контакти для зворотнього зв’язку |
Щорічно, серпень |
Освітні програми, що реалізуються в закладі освіти, та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою |
Щорічно, серпень |
Територія обслуговування, закріплена за закладом освіти його засновником (для закладів дошкільної та загальної середньої освіти) |
До внесення змін |
Ліцензований обсяг та фактична кількість осіб, які навчаються у закладі освіти; спроможність закладу освіти, кількість учнів у кожному класі та, відповідно, наявність вільних місць у кожному з них; правила прийому до закладу освіти |
Щорічно, травень |
Кадровий склад закладу освіти, наявність вакантних посад, порядок і умови проведення конкурсу на їх заміщення |
Щорічно, серпень |
Матеріально-технічне забезпечення закладу освіти |
Щорічно, серпень |
Результати моніторингу якості освіти |
Щорічно, червень |
Річний звіт про діяльність закладу освіти |
Щорічно, червень |
Умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами; |
Щорічно, травень |
Перелік додаткових освітніх та інших послуг, їх вартість, порядок надання та оплати; |
Щорічно, серпень |
Правила поведінки здобувача освіти в закладі освіти |
До внесення змін |
План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; |
Щорічно, вересень |
|
До внесення змін |
Кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством. |
Щорічно, грудень Щомісяця (щоквартально) |
Інформація про оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти:
|
Щорічно, серпень Не пізніше 1 тижня до контрольної роботи Не пізніше ніж за два місяці до ДПА |
Локально-правові документи, які діють в закладі |
До внесення змін |
2.6.Самооцінювання залишається основним механізмом контролю за створенням та наданням освітніх послуг, в т. ч. і за результатами навчання (виховання, розвитку), а тому має бути науковим, системним, високоефективним та постійним.
2.6. Основною процедурою забезпечення якості освіти в ЗЗСО та проведення самооцінювання є моніторинг, що передбачає створення спеціальної системи збору, обробки, зберігання і поширення інформації про стан освітньої системи закладу для поліпшення його подальшого функціонування та розвитку.
2.6.1. Основні принципи, на яких ґрунтується моніторинг у Гаї-Дітковецькому ЗЗСО І-ІІ ступенів:
-
врахування вимог замовників освітньої послуги, потреб та очікувань зацікавлених сторін;
-
узгодженість нормативно-правового, організаційного та методичного забезпечення складових моніторингу;
-
об'єктивність одержання та обробки інформації, що передбачає максимальне виключення суб'єктивних оцінок, врахування всіх результатів, створення для всіх учасників дослідження рівних умов у процесі перевірки якості підготовки;
-
комплексність дослідження різноманітних аспектів навчально-виховного процесу, обробки та аналізу одержаних результатів ;
-
безперервність і тривалість спостережень за станом освіти;
-
своєчасність отримання, обробки та використання об'єктивної інформації про якість освіти ;
-
перспективність запланованих моніторингових досліджень, спрямованість їх на розв'язання актуальних завдань розвитку освіти;
-
гуманістична спрямованості моніторингу – створення обстановки доброзичливості, довіри, поваги до особистості, максимально сприятливих умов, позитивного мікроклімату, неможливості використання результатів досліджень для застосування будь-яких репресивних дій;
-
відкритість і оперативність доведення результатів досліджень до відповідних органів управління, громадськості, зацікавлених міжнародних установ.
2.6.2. Завдання моніторингу:
-
створення власної системи неперервного і тривалого спостереження, оцінювання виявлення проблем, пов’язаних з організацією освітнього процесу;
-
аналіз чинників впливу на результативність освітньої діяльності, освітнього процесу та успішності учнів, підтримка високої мотивації навчання;
-
прогнозування на підставі об’єктивних даних динаміки й тенденцій розвитку освітнього процесу в школі;
-
вивчення зв'язку між успішністю учнів і результатами роботи педагогів, станом здоров'я, соціальними умовами їх життя, рівнем їх соціального захисту, моральними установками, запитами, цінностями тощо;
-
оцінка якості кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного, забезпечення;
-
виявлення факторів, які чинять вплив на хід і результати впровадження освітньої реформи у закладі, з метою зменшення негативного їх впливу (або, навіть, і нейтралізації);
-
порівняння результатів функціонування закладів освіти за певний період.
2.6.3. Об’єктами моніторингу є умови, процеси та результати, які забезпечують якість:
- якість освітньої діяльністі;
- якість освітнього процесу;
- якісь освітніх послуг;
- якість освітніх програм;
- якість освіти дітей особа з особливими освітніми потребами;
- якість освітнього середовища;
- якість результатів навчання;
- якість педагогічної діяльності;
- якість управлінської діяльності;
2.6.4. Суб’єкти моніторингу.
-
адміністрація навчального закладу, рада закладу, педагогічна рада;
-
органи громадського та місцевого самоврядування;
-
усі учасники освітнього процесу.
2.6.5. Очікувані результати освітнього моніторингу :
-
отримання результатів стану якості освіти в закладі освіти;
-
покращення функцій управління якістю.
2.6.6. Підсумки моніторингу:
-
підсумки моніторингу узагальнюються у схемах, діаграмах, висвітлюються в аналітично-інформаційних матеріалах. Узагальнені результати про результати висвітлюються на сайті школи;
-
дані моніторингу можуть використовуватись для обговорення на засіданнях методичних об'єднаннях, нарадах при директору, педагогічних радах, на засіданнях шкільних органів самоврядування;
-
за результатами моніторингу розробляються рекомендації, приймаються управлінські рішення щодо планування та корекції роботи.
2.6.7. Види моніторингів, які проводяться у Гаї-Дітковецькому ЗЗСО І-ІІ ступенів щорічно (див. таблицю 4):
Таблиця 4
№ |
Назва моніторингу |
Терміни проведення |
Примітка |
|
Моніторинг навчальних досягнень (сформованих компетентностей) |
вересень, грудень, травень |
З предметів, передбачених перспективним плануванням |
|
Моніторинг адаптації учнів 1, 5класів |
грудень, травень |
|
|
Моніторинг виконання навчальних планів та програм |
грудень, травень |
|
|
Моніторинг результатів роботи з обдарованими дітьми |
травень |
|
|
Моніторинг стану фізичного, психологічного стану здоров’я учнів |
Вересень |
|
|
Моніторинг підвищення кваліфікації учителів |
грудень |
Відповідно Порядку підвищення кваліфікації та з плану підвищення кваліфікації |
|
Інші види моніторингів |
2.6.8. Етапи, завдання моніторингових досліджень навчальних досягнень (сформованих компетентностей) (див. таблицю 5)
Таблиця 5
Етапи |
Завдання моніторингу |
Результати моніторингу |
І етап (діагностичний) |
|
вдосконалення освітнього процесу, внесення змін до планування роботи учителя |
ІІ етап (контрольний): |
|
прийняття управлінських рішень з метою поліпшення стану викладання предметів; проведення корекційної роботи. |
ІІІ етап (підсумковий): |
|
- прийняття управлінських рішень, необхідних для підвищення якості освітнього процесу; - організація коригувальної роботи; |
2.7. Система та механізми забезпечення академічної доброчесності.
(відповідно до Положення про академічну доброчесність учасників освітнього процесу Гаї-Дітковецького ЗЗСО І-ІІ ступенів)
2.8. Інклюзивне освітнє середовище, універсальний дизайн та розумне пристосування. Умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами.
ІІІ. Критерії, правила і процедури оцінювання
3.1.Оцінювання результатів навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до діючих нормативних та інструктивно-методичних документів та критеріїв, які розробляє МОН та педагогічні працівники.
3.2. Загальні критерії оцінювання, форми та види оцінювання здобувачів освіти прописують в освітній програмі Гаї-Дітковецького ЗЗСО І-ІІ ступенів
3.3. Оприлюднення результатів контролю здійснюється відповідно до п.2.5.
3.4. З метою забезпечення принципів доступності критеріїв оцінювання здобувачів освіти розробляється відповідно вимог та оприлюднюються (див. таблицю 6)
Таблиця 6
№ |
Види критеріїв оцінювання |
Процедура розроблення |
|
Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти |
Розробляються відповідно Державних стандартів, освітніх програм, навчальних програм, орієнтовних вимог до контролю та критеріїв оцінювання, які затверджуються МОН. |
|
Оцінювання результатів освітньої діяльності, обов’язкових видів контролю за тему |
Розробляються відповідно навчальних програм. Прописуються у календарно-тематичному плануванні учителя. Оприлюднюються на сайті, блозі учителя на початку вивчення теми. |
|
Критерії оцінювання поточного, тематичного фронтального контролю |
Розробляються відповідно навчальних програм. Прописуються у календарно-тематичному плануванні учителя. Оприлюднюються на сайті, блозі учителя не пізніше ніж за тиждень до уроку контролю |
|
Оцінювання результатів ДПА у 4,9 класах |
Критерії оцінювання ДПА у 4 та 9 класах розробляють педагоги та затверджує керівник закладу. Оприлюднюються на сайті школи не пізніше ніж за два місяці до проведення ДПА |
3.5. Під час оцінювання освітніх і управлінських процесів Гаї-Дітковецького ЗЗСО І-ІІ ступенів та внутрішньої системи забезпечення якості освіти оцінюванню підлягають такі компоненти:
-
управлінські процеси закладу освіти;
-
освітнє середовище закладу освіти;
-
система оцінювання здобувачів освіти закладу освіти;
-
педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти.
3.6. Критерії та показники самооцінювання роботи Гаї-Дітковецького ЗЗСО І-ІІ ступенів, періодичність оцінювання кожного показника розробляються колегіально, затверджуються рішенням педагогічної ради та публікуються на сайті школи (див. таблицю 7):
Таблиця 7
№з/п |
Компонент ВСЗЯО |
Основні показники |
Назва додатка |
1. |
Педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти. |
1. Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти. 2. Якість професійного розвитку, покращення стандартів професійної діяльності, реалізація права на «педагогічну свободу». 3. Налагодження ефективної співпраці зі здобувачами освіти, їх батьками, працівниками закладу освіти. 4. Емоційна компетентність, рівень культури праці, дотримання академічної доброчесності. |
Додаток 1. Критерії та сукупність внутрішніх організаційних процедур забезпечення якості оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників та їх періодичність |
2. |
Система оцінювання здобувачів освіти закладу освіти |
1. Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання . 2. Реалізація компетентнісно спрямованого підходу до оцінювання, застосування формувального оцінювання. 3. Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного здобувача освіти. 4. Спрямованість системи оцінювання на формування у здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання. |
Додаток 2. Критерії та сукупність внутрішніх організаційних процедур забезпечення якості оцінювання здобувачів освіти та їх періодичність. |
3. |
Управлінські процеси закладу освіти |
1. Наявність та забезпечення стратегічного планування роботи закладу освіти. 2. Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм. 3. Організація освітнього процесу на засадах людино центризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою. 4. Ефективність кадрової політики та забезпечення можливості професійного розвитку педагогічних працівників. 5. Корпоративна культура закладу та створення психологічного клімату. 6. Інформатизація управлінських процесів. |
Додаток 3. Критерії та сукупність організаційних процедур забезпечення якості оцінювання управлінської діяльності та їх періодичність представлено в додатку 3 до цього положення. |
4. |
Освітнє середовище закладу освіти |
якісних, здоров’язберігаючих умов навчання, спрямованих на надання якісних освітніх послуг та позитивну мотивацію до осінньої діяльності.
|
Додаток 4. Критерії та сукупність внутрішніх організаційних процедур забезпечення якості освітнього середовища, інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування представлено в додатку 4 до цього положення. |
3.7. Оприлюднення результатів контролю здійснюється на сайті Гаї-Дітковецького ЗЗСО І-ІІ ступенів щорічно.
3.8. Критерії та показники оцінювання розроблені відповідно нормативно-правової бази, на засадах системного підходу з метою адекватного вимірювання результатів їх діяльності.
IV. Очікувані результати
У результаті запровадження внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі освіти передбачається реалізація його місії шляхом надання споживачам якісних освітніх послуг згідно з національними і світовими вимогами до закладів освіти такого типу, постійний розвиток і саморозвиток всіх учасників освітнього процесу в межах концепції освіти протягом життя.
Використані джерела
-
ЗУ «Про освіту»
-
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р
-
Лунячек В.Е., Косміна В.І., Лунячек Н.О.. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти (проект для обговорення).
-
Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. – Київ, Державна служба якості освіти, 2019 - 240 с.
-
Громовий В. В. Самооцінювання якості роботи закладу загальної середньої освіти / В. В. Громовий// – Київ, 2019.
-
Осадчий І. Г. Розроблення та впровадження внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу загальної середньої освіти. Методичні рекомендації.